written by
Hans Hermans

✅ Visie en groei van MediaMixer: “In crisisperiodes is het luik communicatie meestal het eerste wat op de schop gaat. Terwijl er net dán meer moet worden gecommuniceerd.”

Visie Communicatiebureau Over MediaMixer 7 min , April 28, 2025

In een wereld waarin communicatie alsmaar complexer wordt, is MediaMixer pionier in storytelling en crossmediale langetermijnoplossingen. Vanuit haar hoofdkantoor in Antwerpen bouwt het meeslepende verhalen die grote organisaties bekoren. Creativiteit is daarbij belangrijk, maar effectiviteit en continuïteit evenzeer... zeker in crisisperiodes, zeggen CEO’s Tom Bellens en Antoon Theunissen in dit interview voor Voka magazine.

“We begeleiden heel wat bedrijven in hun verandertraject. Centraliseren of decentraliseren, groeien of krimpen, internationaal gaan... Zulke grote veranderingen vergen een goede communicatie.” © Vincent Callot

MediaMixer - gevestigd in het charmante Hessenstraatje in Antwerpen, letterlijk een dorp in de stad – is al meer dan tien jaar een voorloper in de wereld van crossmediale communicatie en storytelling. Het bureau heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van verhalen die via meerdere kanalen worden gedeeld.

Van live en hybride evenementen over videoproductie en company radio tot digitale oplossingen zoals apps, websites en online en offline communicatiecampagnes: MediaMixer heeft de expertise om grote bedrijven te helpen zich te onderscheiden in een alsmaar veranderende markt. Met klanten als Oosterweel Lantis, stad en provincie Antwerpen, Nike, Pfizer, Port of Antwerp- Bruges, Umicore en Eneco en een focus op meetbare resultaten, beweegt het bedrijf zich vol vertrouwen richting groei buiten de landsgrenzen.

MediaMixer gaat voor kwaliteit én creativiteit

Het geheim van hun succes? Een sterke nadruk op kwaliteit en creativiteit, én duurzame langetermijnrelaties.

“Aan communicatie doen voor grote organisaties als Oosterweel Lantis, of Nike met 7.000 werknemers, staat vandaag bijna gelijk aan citymarketing”, steekt CEO Antoon Theunissen van wal.

“We vertrekken altijd van de content en het verhaal dat moet worden verteld.” © Vincent Callot

“Je moet communiceren met mensen van allerlei slag, op alle mogelijke kanalen en niveaus. Voor onze klanten doen we de communicatie in de breedste zin van het woord. We bouwen websites, werken aan de sociale media, doen aan algemene brede of zeer gerichte communicatie, … Het enige wat we niet doen, is crisiscommunicatie. Daarvoor werken we graag samen met gespecialiseerde bureaus.”

“We begeleiden heel wat bedrijven in hun verandertraject”, vult CEO Tom Bellens aan. “Centraliseren of decentraliseren, groeien of krimpen, internationaal gaan... Zulke grote veranderingen vergen een goede communicatie om iedereen mee te krijgen.”

“Onze klanten zijn vooral de grotere, complexere organisaties met meerdere duizenden werknemers. We doen aan zowel interne communicatie als aan omgevingscommunicatie. Onze corebusiness is het vertalen van hun langetermijnstrategie naar hun dagelijkse communicatie die iedereen snapt. Wat brengt de strategie concreet op de werkvloer teweeg?”

Wat doe je met explosie aan kanalen?

Om dat doel te bereiken, zet MediaMixer heel wat communicatiekanalen in.

“Na corona was er ineens een explosie van kanalen”, vertelt Antoon Theunissen. “Heel wat bedrijven zijn vandaag zoekende hoe ze op die verschillende kanalen toch een eenduidige boodschap kunnen brengen en hoe ze die complementair aan elkaar kunnen inzetten.”

“We vertrekken altijd van de content en het verhaal dat moet worden verteld”, vult Tom Bellens aan. “Vervolgens kijken we welke kanalen daarvoor het meest geschikt zijn. Is dat een videoproductie, bedrijfsradio, een event met livestreaming, een magazine, …? Alles kan, alles mag.”

“We willen bedrijven overtuigen om ons mee in hun boardmeeting te zetten.”

“Belangrijk: als communicatiepartner gaan we naast het bedrijf staan en gaan we voor een adviserende langetermijnrelatie. We willen niet pieken met één ad-hocreclamecampagne; we willen het bedrijf in zijn communicatie steunen in goede én slechte tijden. Onze mensen detacheren we vaak voor een langere periode naar onze klanten. Zo kunnen we hen echt ter plekke helpen en bijstaan.”

Copywriters, grafici, cameramannen, eventorganisatoren... inhouse

“Ons DNA is audiovisueel”, aldus Antoon, “maar we hebben veel expertise in huis. Dat is meteen een van onze USP’s. We hebben copywriters, creatieve grafici, strategen, frontend- en backenddevelopers, journalisten, eventorganisatoren, cameramannen, fotografen en monteurs in onze teams.”

“Hierdoor kunnen we veel inhouse produceren. Als je te veel een beroep moet doen op onderaannemingen, komt er te veel ruis op de communicatie. Door onze aanpak winnen we aan snelheid en efficiëntie, wat een enorm kostenvoordeel voor de klant creëert.’

<nieuwe MediaMixer video>

VCA-erkenning brengt veiligheid

Nóg een boeiende USP van MediaMixer is dat het geïnvesteerd heeft in een VCA-erkenning voor bijna ál zijn mensen. Zo kunnen die allemaal worden ingezet bij klanten in de industrie in het Antwerps havengebied. Hun VCA-erkenning toont aan dat ze voldoen aan de eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.

“Een derde van onze klanten komt uit risicovolle sectoren als de petrochemie en de life sciences (gezondheidszorg en biowetenschappen, red.) en we werken ook regelmatig in de haven van Antwerpen. Dus vinden we dat een must”, stelt Tom Bellens.

“Communicatie moet niet alleen leuk en creatief zijn, maar ook gedragen, veilig en duurzaam. We willen uitgroeien tot een gamechanger in de sector. Creativiteit is voor ons het olympisch minimum, wij gaan voor meer. We durven onze klanten kritische vragen te stellen. Een evenement, personeelsfeest of stakeholdersmeeting moet de vertaling van hun visie zijn. Op opendeurdagen moeten bezoekers voelen wat het DNA van het bedrijf is. Dán ben je goed aan het communiceren.”

MediaMixer innoveert en is kritisch, menselijk

En hoe kijkt MediaMixer naar AR, VR, XR, de metaverse en AI: als bedreigingen voor de sector of net opportuniteiten? “Met AI kunnen we ongelooflijk versnellen”, zegt Antoon Theunissen. “Natuurlijk moeten we dat inzetten. Als we dossiers presenteren, zeggen we ook eerlijk dat bepaalde beelden of moodboards gegenereerd zijn met AI.”

“Voor bedrijfsevents, persconferenties of productlanceringen durven we de verantwoordelijken vooraf een VR-bril opzetten. Zo kunnen ze alles al eens op voorhand beleven, om zich ook beter te kunnen voorbereiden.”

“We mogen met al die nieuwe digitale technologie het kritische menselijke aspect niet uit het oog verliezen”. © Vincent Callot

“Toch mogen we met al die nieuwe digitale technologie het kritische menselijke aspect niet uit het oog verliezen”, vult Tom Bellens aan. “Die strategische, journalistieke blik wordt nóg belangrijker, en dat kan AI momenteel nog niet.”

“We mogen bovendien evenmin vergeten dat niet alle mensen mee zijn met de nieuwste technologieën. Er is de laatste tijd nog nooit zoveel ingezet op printmedia, zoals brochures, posters, flyers, … Ook podcasts zijn populair, omdat het een vrij langzaam medium is dat niet veel kennis vraagt. Geen enkel kanaal staat volledig op zichzelf; samen versterken ze elkaar.”

Dynamische werkomgeving met Academy

In die wisselwerking is MediaMixer er dan voor de goede regie. “Een monotoon verhaal is maar saai. Wij trekken aan de koordjes, gaan eens voor versnelling en dan weer voor vertraging. Soms kiezen we voor diepgang en een andere keer voor oppervlakkiger entertainment”, gaat Tom Bellens verder.

“Voor onze klanten worden we een audiovisuele gegevensbank. We optimaliseren het beschikbare materiaal en bieden het via verschillende kanalen aan”, vult Antoon Theunissen aan.

Dat die aanpak loont, blijkt uit het feit dat MediaMixer op korte termijn naar 50 medewerkers is gegaan. Volgend jaar wil het doorgroeien naar een team van 70 mensen. “Wij bieden een erg dynamische werkomgeving. We investeren ook heel bewust in onze medewerkers met onze MediaMixer Academy, om hen te laten groeien volgens hun eigen verlangens en dromen en om hen scherp te houden”, klinkt het.

“We hopen zo met onze medewerkers in langetermijnverhalen met onze klanten te kunnen stappen en hen ter plekke te kunnen ontzorgen.”

Even ambitieus als onze klanten

Of die groei zich de komende jaren ook buiten de landsgrenzen mag afspelen? “We willen in de eerste plaats regionaal groeien”, licht Antoon Theunissen toe. “We zijn al gevestigd in Antwerpen en Gent. Op korte termijn willen we graag hubs openen in Brussel en Leuven, het liefst dicht bij de Vlaamse universiteiten die een incubator zijn voor de economie.”

“De bedoeling is om binnen de vijf jaar onze omzet met 30% te doen groeien. We zouden ook graag de stap zetten naar Wallonië. België is een land waar life sciences en chemie belangrijk zijn. Er is hier dus nog heel wat laaghangend fruit te plukken. Heel wat van onze klanten zijn over de landsgrenzen actief, onder andere in Nederland, Frankrijk en Luxemburg. Hierdoor zetten we ook daar stilaan voet aan wal.”

“We willen in elk geval even ambitieus zijn als onze klanten”, haalt Tom Bellens aan. “Als zij gaan voor duurzaam en veilig, dan wij ook. Wij willen hun spiegel zijn. Het klopt dat de communicatiesector de laatste jaren onder druk staat. Meer dan ooit hebben we dus mediavormen nodig die agile, snel en flexibel zijn.”

Net in crisis moet je communiceren

“Sinds corona leven we van crisis naar crisis”, ondervindt Antoon Theunissen. “Heel wat bedrijven happen naar adem. In crisisperiodes is het luik communicatie meestal het eerste wat op de schop gaat. Terwijl er net dán meer moet worden gecommuniceerd. Mensen zijn mondiger geworden, maken zich sneller zorgen, … We moeten continu duiding geven.”

“Het juiste communicatiekanaal daarvoor kiezen, is een belangrijke skill”, vindt Tom Bellens. “Wij zijn denkers én doeners, en bovenal partners van onze klant. Daarom willen we onze instroom de volgende jaren nog verbeteren en slimme koppen aantrekken.”

“De communicatiesector staat de laatste jaren onder druk. Meer dan ooit hebben we dus mediavormen nodig die snel en flexibel zijn.”

“We willen bedrijven overtuigen om ons in de boardmeeting te zetten en ons niet alleen achteraf de strategie te laten vertalen. We willen niet eenmalig een sprintje trekken, wel aan marathons deelnemen. Creativiteit is daarbij belangrijk, maar effectiviteit en continuïteit evenzeer. Bedrijven willen geen disruptieve reclame meer, ze willen degelijkheid en zekerheid en daarvoor waarderen ze ons. We gaan voor crossmediaal, papier en digitaal en vooral: the extra mile.”